Fridashundar

Alla inlägg under mars 2011

Av Frida Olsson - 31 mars 2011 08:15

Äntligen lite sol och fågelkvitter, det känns som om man börjar vakna upp ur vintgerdvalan och börjar leva igen!

Djingis mår bra, aptiten svajar lite ibland på mornarna men nu när jag vet att allt står rätt till oroar det mig inte så mkt.


Igår var det dags för träningsgruppen i kvällssolen, jag hade en ngt laddad labbe vid min sida :P Träningen gick bra, vi fick några riktigt fina skick på rutan och bra uthållighetsträning på fria följet.

Det känns verkligen att vi inte fått någon riktig kontinuitet i vår träning det senaste. Jag behöver lite ny inspiration och nya ögon på mig. Privatlektion för Git Jering är bokat till nästa vecka, det skall bli spännande att höra hennes tankar och ideér :)

 




Av Frida Olsson - 28 mars 2011 15:18

Idag var det då dags att återigen besöka Västra för att ta nytt blodprov. Jag har ju varit rejält orolig hela helgen eftersom Djingis både kräktes och var lös i magen i fredagskväll.


Vid förra besöket konstaterades för höga levervärden och vi befarade att levern skadats av den långdragna diareén när han låg inne.


Det blev en lång och nervös väntan på provsvaren men när veterinären kom in i undersökningsrummet med ett jätteleende på läpparna släppte all min oro.

Hans värden var jättefina!

Vid förra provtagningen låg han på 135 där normalvärdet är upp till 100, nu låg han på 49 :)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:

Man skall aldrig räkna ut farbror Djingis :P


Så Djingis är friskförklarad, nu ser vi fram emot en härlig sommar utan mer besök på Västra även om dom har varit fantastiska genom hela denna resa, speciellt veterinär Anniko Nydal!


 

Av Frida Olsson - 27 mars 2011 18:32

Det har varit en ganska lugn helg med kursstart på lördagen och stadsbesök idag, vi vilar oss i form för en späckad vecka.

Djingis har besök inbokat med veterinären imorgon och jag är rejält oroad då han i fredags hade lite magproblem igen :(

Nu får vi iallafall definitiva besked på hur det ser ut med lever och njurar så att jag kan ta ett beslut efter det.

Senare på kvällen blir det kundkväll vilket skall bli väldigt roligt sen rullar veckan på med jobb, möten och hundträning.

Nu har vi även bokat resa till Pisa över påsk vilket jag ser fram emot oerhört mycket, saknar ju solen och vad jag hört har dom redan upp till 20 grader där :D


Av Frida Olsson - 25 mars 2011 14:01

Det har varit en lång vecka och inte är den slut än. Fullt upp på jobbet med kursstart imorgon och kundkväll på måndag, mycket som skall hinna ordnas och efter en tripp till revisorn med tillhörande hög av bokföring blev det ju inte mindre att göra :p


Djingis mår bra, han äter medgod aptit och är pigg som aldrig förr :) Han skrämde mig lite i onsdagsmorse när han inte ville äta sin frukost, jag hoppas på att det bara var en tillfällig svacka för sen dess har aptiten varit stadigt god.

På måndag blir det veterinärbesök där vi kommer få definitivt besked på njurar och lever.


Pepsi är lite uttråkad som vanligt det senaste, jag har haft lite svårt att hinna ut på riktiga träningspass så det har mest blivit småpillande med moment innomhus.

Imorgon drar lydnadskursen igång och då blir det lättare att planera in fler pass :)


Nä nu får jag ta tag i nästa hög som ligger här och väntar på att prismärkas!

 


Av Frida Olsson - 21 mars 2011 16:51

Återigen blir matte överlycklig när den gamle gubben klämmer ut en fin korv, t om finare än på den tidigare dieten :)
Djingis är nu utom fara för att få diareé av den nya maten, aptiten är långt mycket bättre, nu attakerar han riktigt maten och klagar högljutt om man så skulle råka vara en minut sen med att servera den.

Nu hoppas vi bara att levervärdena ser bättre ut och att den gamle hänger i ett tag till :D


Av Frida Olsson - 20 mars 2011 12:19

Denna gamle herre håller långsamt på att ta kål på sin matte, nu mår han prima och har nu klarat sig ur sin diareé, det kom faktiskt inget mer efter lunchtid på fredag.

Från lördagsmorgon har han fått små, små portioner varannan timme av den nya maten, han har varit pigg, glad och väldigt hungrig.

Inga tecken på illamående eller diareé, imorse kom det små hårda harpluttar men än så länge ingen riktig korv.

Nu hoppas vi på att han fortsätter i samma stil och att blodprover och ultraljud ser bra ut den 28:e då vi skall träffa veeterinären igen.


Pepsi och jag var på klubben och tränade lite lydnad ihop med Lina med Enya. Det blev ett riktigt bra träningspass där vi fokuserade på rutan, inkallningen och vittringsapporteringen.

Rutan gick ganska bra, han hittar in i den fint nu dock har han fått för sig att sitta istället för att ligga :s
Inkallningen ser riktigt fin ut med externbelöning så nu gäller det bara att jobba bort den med bibehållet tryck i stå och ligg.

Dagens bästa var vittringen som fungerade klockrent, vi har ju haft lite strul det senaste med plock i pinnar och feltag. Morgonträningarna på dagis har helt klart gett resultat :) För övrigt känner jag att jag behöver lite nya ideér när deet gäller Pepsis träning så snart är det dags att boka en liten privatlektion.

 

Av Frida Olsson - 18 mars 2011 18:51

Djingis älskade verkligen smaken av den nya maten som under torsdagen mosades in i den gamla, ytterst lite gav tydligen massa smak och Djingis åt sin fulla dagsranson.
Dagen har dock inte gått lika bra, det började imorse med massa bajs och en liten kräkning, ingen aptit och runt lunchtid kom det bara vatten :(
Efter det har det lugnat ner sig så förhoppningen är att det värsta är över.

Efter konsultation med Djingis veterinär bestämde jag mig för att låta magen vila tills imorgon då det blir små små portioner av den nya maten, tills dess får han nöja sig med näringslösning 1 gång i timmen.
Om han återfår diareén imorgon har jag bestämt mig för att låta honom somna in, det känns inte rätt att börja gå in med en massa undersökningar och mediciner utan jag vill att han skall få en värdig avslutning på sitt långa, glada och friska liv.

Just för tillfället far han runt som ett jehu här hemma, hungrig och sur på sin dumma matte som inte ger honom någon mat :P


Av Frida Olsson - 17 mars 2011 11:40

var veterinärens ord när svaren på blodprovet kom.

Djingis njurar som tidigare visat för höga värden låg nu på helt normalt konstigt nog men hans levervärden såg inte bra ut :(
Nu provar vi med att byta till ett annat foder som även det är snällt mot magen för att försöka få igång hans ätande igen.
Djingis har tid den 28:e för ett nytt ultraljud av levern, när han låg inne gjordes ett som då såg bra ut, misstanken nu är att han fått en leverskada då han inte visar några tecken på infektion i kroppen.
Nu blir det några nervösa dagar för att se om hans mage tål ett foder byte.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards