Fridashundar

Alla inlägg under februari 2012

Av Frida Olsson - 27 februari 2012 16:18

Det är ju otroligt vad fort veckorna går, känns som om det bara är måndagar och fredagar ju :)

Vi började helgen med en solig promenad i skogen och lite lätt lydnadsträning. Jag vet inte vem av mig och Pepsi som var lyckligast över att få träna lite igen, Pepsi var taggad men ändå mycket fokuserad, jag trodde vi skulle ha tappat mer under den långa vilan än vad vi gjort. Vi körde igenom fritt följ i olika tempon och med stegförflyttningarna, z:at och en fjärr.

Vi har ju tidigare haft ett litet problem i den långsamma marschen med att Pepsi gärna flyter fram något och tränger, nu har jag helt ändrat min belöningsplacering till knävecket istället, det skall bli spännande att se om det kan ge något resultat.


Vi tränade i kanske totalt 5 minuter eftersom jag är lite rädd att överanstränga honom nu i uppbyggnadsfasen. När vi kom hem sprang han runt och gnydde lite vilket inte hör till vanligheterna, jag blev lite orolig att det är ryggen som gör ont men det kan också vara att han var uppspelt och hade lite svårt att komma ner i varv. I kväll skall ha få sig en massage igen och då visar det ju sig om något förvärrats.

Söndagen bjöd på lika fint väder, det blev en härlig liten tur i Rya skog, än så länge är det lite fruset och nyvaket men snart blommar nog det vackra vitsippshavet där igen. Längtar till sommaren!

 

Av Frida Olsson - 22 februari 2012 15:21

Gårdagens besök hos Anna var väldigt trevligt, hon konstaterade att det inte längre fanns någon inflammation i Pepsis rygg Han var dock lite stel i musklerna, det är nog en kombination av att han rör sig mer nu och att jag missade att massera under veckan eftersom jag legat lite sjuk.
Stelheten släppte väldigt fort så bara jag masserar på kommer det inte blir något problem. Nu lägger vi lasern varannan vecka istället för varje och fortsätter på samma aktivitet, förhoppningsvis kan vi öka på ännu lite mer efter nästa besök :)
Både jag och Pepsi saknar tränandet enormt mycket, visst tränar vi lite ändå men eftersom Pepsi inte får anstränga sig så mycket så blir det ju inte samma sak. Det har blivit lite spår, platsliggande och vittringsapport.
Jag känner direkt att jag blir lite ofokuserad och slarvig med mina pass när jag inte har något mål att jobba emot, jag tappar bort att planera och utvärdera. När vi försiktigt skall börja träna på riktigt igen skall en ny träningsdagbok inhandlas och skrivas i tills pennan glöder :)
 

Av Frida Olsson - 20 februari 2012 15:56

Då var det måndag igen, i helgen har vi varit i skogen, Pepsi har lycklig sprungit runt medan matte har halkat omkring med andan i halsen och försökt undvika brutna ben.

Efter senaste besöket hos Anna har vi ökat på motionen lite främst får gubben gå lös mer vilket är mycket uppskattat.
I vanliga fall har jag ju sällan koppel på Pepsi vilket gör att han inte är någon stjärna på det men nu har vi verkligen fått träna, speciellt eftersom mattes balans inte tål drag i kopplet på vinterunderlag :P

Jag har börjat läsa en väldigt bra bok som känns väldigt aktuell i nuläget:
Rehabilitering för hund

av Anna Holmgren & Marie Söderström Lundberg.

Det är en väldigt bra bok som förklarar vad som händer i kroppen när skada uppstår och hur läkningsprocessen går till, boken tar även upp olika behandlingsmetoder osv. Jag kan verkligen rekommendera denna bok om man har en hund i rehab, den ger mer insikt och förståelse samt att matte får något att göra i brist på hundträning :p

 

Av Frida Olsson - 16 februari 2012 15:10

Igår var vi på besök hos Anna igen för att få lite laser. Pepsi är fortsatt bättre och får nu äntligen börja röra lite mer på sig :)

Överskottsenergin har verkligen tagit sig uttryck de senaste dagarna allt ifrån att massakrera tuggben, kasta omkring sina leksaker till regelrätta attacker på sin matte :P Numera får man akta sig när Pepsen kommer dundrande för det där med att bromsa har han glömt bort, jag har blivit omkullvält när jag dumt nog satte mig på golvet och Pepsen ville ge mig en liten puss och fått  några blåmärken på vänster ben när en laddad herre tänker bjuda på lite fot  men landar i mitt ben istället för bredvid :P

Nu till helgen blir det skogspromenader och lite spår är tanken, jag hoppas verkligen att detta usliga väder inte tänker hålla i sig :S

På Hundens Hus invigning vann jag en privatlektion i deras poängpromenad, tänkte jag skulle se om dom har någon som är duktig på spår, tanken är ju att start appellen om allt går väl med Pepsen rehab :)

 
Galenhunden förra sommaren
Foto: Clara Johansson

Av Frida Olsson - 13 februari 2012 07:34

Det är otroligt va fort helgerna går :)

Pepsen har fått göra av med lite överskottsenergi genom att spåra. Jag la ett ganska kort spår med mycket vinklar som jag la lite kalkonbitar i, mest för att få ner farten och öka noggrannheten lite, tre apporter skulle hämtas in.


Spåret gick riktigt bra. Första sträckan var tempot bra och han tog vinklarna galant, första och andra pinnen bärgades hem men sen blev det lite springit. Jag valde att pausa den galne gubben lite och sedan gick den sista sträckan fram till slutapporten som en dans, lite besviken blev han väl när spåret redan var slut men jag vågar inte riskera att han överanstränger sig.


Pepsi fick sin obligatoriska söndagsmassage, jag tycker han är mindre spänd diagonalt men nu tyckte jag att han var lite spänd högre upp i ryggen. Det lir till att be Anna gå igenom honom lite på onsdagskväll när han skall få laser.

Igår hade Hundens Hus invigning av sina nya lokaler i Högsbo, det var ett mycket trevlig arrangemang men roliga uppvisningar och massa trevliga människor. Lokalerna var mycket trevliga med gott om plats för inomhusträning, vem vet, det kanske blir där jag går valpkurs så småningom :)

 
Pepsi balanserar sommaren 2011

Av Frida Olsson - 10 februari 2012 14:46

Sen sist har det inte hänt så mycket.

Dagen efter lasern tog vi det lugnt och vilade. Igår blev det lite mer motion i koppel rakt fram på lite olika underlag så gubben fick lyfta lite på fötterna, Pepsi är väldigt duktig på att använda sina bakben och har ett ordentligt påskjut men det skadar ju inte att jobba lite med det ändå :)
Torsdag betyder ju också massage för Pepsi och TENS (Transkutan Elektrisk NervStimulering) för matte, rena sjukstugan med andra ord :P Massagen gick bra, fortfarande lite spänd i vänster bak men mindre än tidigare vilket känns bra.

Det märks tydligt att Pepsi är smärtfri och är uttråkad, han får gärna ryck på sina tuggben och anfaller även sina leksaker, vi tränar lite på platsliggande och vittringsapportering men det räcker inte på långa vägar enligt arbetsnarkomanen så till helgen skall vi ge oss ut i skogen och lägga ett litet spår, det blir perfekt träning med långsamt tempo i terräng ( om vi nu lyckas med långsamt tempo)


 
Nöjd nyadad hund :) sommar 2010

Av Frida Olsson - 7 februari 2012 15:40

Idag träffade vi Anna igen, denna gången i Hundens Hus nyöppnade lokaler i Högsbo. Det såg riktigt stort och fint ut, hann inte se så mkt men tänkte gå på deras öppna hus till helgen och spana lite mer.

Pepsi blev som vanlig glad att träffa Anna, många pussar och rumpknuffar blev det innan behandlingen kunde påbörjas. Ryggen är mkt bättre precis som jag trott, förhoppningsvis behövs inte så många laserbehandlingar till innan vi kan börja bygga upp gossen igen :)
Anna höll med om att han var lite spänd diagonal och det beror på att han skjuter på lite mer med ena bakbenet, detta är inget att oroa sig för då det var lindrigt och han är liksidigt musklad, troligtvis lite fotgåenderelaterat.

Nu kan vi öka på motionen lite men forfarande skall det vara under kontroll och på varierat underlag, massage står också på schemat 2 gånger i veckan.
 
Nu saknar vi sommaren och simträning!

Av Frida Olsson - 5 februari 2012 16:27

Då var det redan söndagseftermiddag, det är otroligt vad fort helgerna går!

Pepsi har haft en ganska lugn helg, vi vaknade till en iskall lördag med hela 17 minus!! Det blev till att klä på Pepsen både BOT-täcket och overallen utanpå, han såg en aning komisk ut men huvudsaken är ju att han håller sina muskler varma och goa :) Jag hade så mycket kläder på mig att jag knappt kunde gå och vantar som jag tycker är jätteklumpiga när man skall fiska upp en godis eller plocka en hög.
Det blev en promenad i skogen för att få lite varierad terräng så Pepsen får lyfta sina fötter ordentligt.


Kylan som jag hatar ställde till med mer bekymmer när bilbatteriet gav upp för gott, så denna helgen har jag även lärt mig hur man byter ett sådant, mäkta stolt över mig själv hehe.

Pepsen fick massage, jag tycker att han är något spänd i vä fram och hö bak, säkert för att han avlastar. I ryggen känns han bättre och verkar inte vara öm alls, både värmeutvecklingen och knutorna känns betydligt mindre :)

Idag brummade vi iväg i bilen med nya batteriet :) för att möta upp Lina, Calle och Enya i Skändla skog för en liten promenad. Pepsi fick gå kopplad första biten tills han blivit varm i kläderna (BOT & overall) sedan fick han springa lös lite i skogen. Det var en härlig promenad men vi saknar allt träningarna båda jag och Pepsen men det är ändå ganska bra tajming eftersom vintern definitivt inte är min årstid :P

 
Pepsi & Enya förra helgen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards